Aktuella Kurser

Temakväll Bruksprov, regelverk

Vill du bli tryggare teoretiskt i gällande regelverk. Välkommen till temakväll där vi pratar regler kring bruksprov i klasserna appell och lägre. Det kommer bli en trevlig teoretisk kväll när alla får ställa frågor som vi kommer försöka besvara på bästa sätt.

Datum & tid: Torsdag 8 aug kl. 18.00-21.00
Kostnad: 50:- inklusive kaffe/te, 100:- om man även vill ha en regelbok
eller 100 kronor kaffe/te ingår ink regelbok
Plats: Lyan på Hallsbergs BK
Värdar: Lotta Ollander och Linda Holm
Anmälan via den här länken

Temadag i personsök

Temadagen vänder sig till dig som är intresserad av personsök. På temadagen kommer vi jobba i skogen oavsett väder. Vi kommer att utgå från där du och din hund befinner er, om ni är helt nybörjare eller precis börjat träna denna roliga sport. Alla hjälper till och figgar för varandra. Det är en av grundbultarna i personsök.

Förkunskap: Din hund måste kunna sitta själv i bilen. Din hund behöver kunna vara lös och komma på inkallning. Din hund ska ej visa aggressivitet mot människor, detta för att interaktion med människor i skogen krävs i sporten.

Datum och tid: Lördag 24/8 kl 9:30- ca 16:00 Lunchpaus 30 min ca sker när det passar.

Instruktör: Lotta Ollander

Kostnad: 600 kr

Max 8 deltagare, först till kvarn gäller vid anmälan.

Medlemskap i Hallsbergs brukshundklubb obligatoriskt.
Anmälan via denna länk

Frågor: sollotta.hundkurser@gmail.com

Prova på patrull

För hundar från 10 månader. Förkunskaper: hunden ska kunna leka med föremål eller äta godis hos en annan person.

Patrull är en bruksgren inom SBK som man kan tävla i eller man kan utbilda hunden till tjänstehund inom patrull. På den här kursen går vi igenom grunderna för tävlingsformen - ljudmarkering, vindmarkering, patrullering och spårupptag.

Datum & Tid: Onsdagar 28/8, 4/9, 11/9, 18/9 kl. 18.00 – 20.15.

Plats: Hundspåret
Instruktör: Majsan Jonsson

Kostnad: 950 kr

Medlemskap i Hallsbergs BK obligatoriskt.

Max 8 deltagare. Först till kvarn gäller vid anmälan.

Anmälan till majsan.hicco@gmail.com.

I anmälan ange: namn, adress, personnummer, telefonnummer och medlems nummer.

Hooperskurs nybörjare inomhus

Hoopers är en ny hundsport som inom en snar framtid kommer bli officiell. Det specifika för sporten är att du som förare ska kunna stå i ett dirigeringsområde och därifrån dirigera hunden runt i banan.

Hundens ålder minst 1 år (du får inte börja tävla förrän den är 18 månader)

Förkunskaper hos hunden: Sitt stanna kvar och kunna vara lös och komma tillbaka till dig.

I kursen går vi igenom de olika momenten som ingår på en hooperstävling. Vi går igenom bedömning, poängberäkning, domaravdrag och hur man anmäler sig till tävling. Målet är att ni, om ni vill, ska kunna åka och tävla efter kursen.

Datum och tid: Måndagar 2 sept, 9 sept,16 sept, 23 sept, 30 sept och 7 okt. kl 18.00-19.45

Kostnad: 1000 kr

Max 6 deltagare. Först till kvarn gäller.

Instruktör: Christina Carlestav

Anmälan till ch.carlestav@yahoo.se

I anmälan ange: namn, adress, telefonnr,personnr, samt ras och ålder på hunden.

Bäst med banor  Fullsatt. Reservplatser finns

Vill du förbereda dig för tävling så är denna kurs en bra start. Den här kursen utgår från böckerna Bästa starten och Bäst med banor av Maria Brandel & Siv Svendsen.

Under kursens gång kommer vi köra både individuellt och i grupp för att jobba med uthållighet och fokus. Bibehålla er bubbla!

Förkunskap: Hunden ska vara minst 4 månader. Går bra att hunden är äldre. Vi jobbar utifrån dig och din hunds nivå.

Datum och tid: tisdagar 27/8, 3/9, 10/9, 17/9, 24/9, 1/10, 8/10 kl 18:00-20:30

Instruktör: Lotta Ollander

Kostnad: 1700 kr inkl. boken Bäst med banor

Max 6 deltagare, först till kvarn gäller vid anmälan.

Medlemskap i Hallsbergs brukshundklubb obligatoriskt.
Anmäl dig här genom att klicka på denna länk
Frågor besvaras av sollotta.hundkurser@gmail.com

Agility Fortsättning banträning  Fullsatt, reservplatser finns

I den här kursen kommer vi att fokusera på handling i en bana bestående av endast tunnlar och hopphinder. Det är en fortsättningskurs på vårens blåbärskurs. Förutom handling kommer vi att prova på slalom och däck. Hunden ska vara minst 1 år gammal och klara av att träna lös utan koppel. Kursen passar både dig som vill komma igång att tävla, och dig som vill ha agility som en rolig aktivering.
Datum och tid: Torsdagar 22 och 29 aug, 5 och 12 sept 2024 kl 18.30-20.15. Max 6 deltagare, först till kvarn gäller vi anmälan.
Instruktör: Kerstin Malm.
Kostnad: 650:- Medlemskap i Hallsbergs BK är obligatoriskt.
Anmälan till: kegubi60@gmail.com
Anmälan ska innehålla Namn, adress, telefonnummer, mailadress och personnummer (10 siffror), samt hundens namn, ras och ålder.

Longeringskurs Har startat

Longering är ett roligt sätt att aktivera sin hund på.  Förutom att hunden får springa av sig lite så kan man träna följsamhet, fjärrdirigering, stadga, högerhandling, hopp mm.  På kursens 3 tillfällen kommer vi att gå igenom grunderna i inlärning och några variationer i longering som man kan hitta på.

Datum och tid: 11/7, 5/8 och 15/8  kl.  18.00 – 20.15

Instruktör: Majsan Jonsson

Kostnad: 750 kr

Medlemskap i Hallsbergs BK obligatoriskt.

Max 6 deltagare. Först till kvarn gäller vid anmälan.

Anmälan: majsan.hicco@gmail.com

Ange namn, adress, telefonnummer, personnummer och medlemsnummer vid anmälan.